|
||||||||
|
Tien jaar na de oprichting van de formatie ‘A Murder In Mississippi’ uit het Gentse verscheen dit jaar in het begin van november hun derde studioplaat “Reverie”, de opvolger van het in 2021 op de markt verschenen album “Hurricana” en hun titelloze debuutplaat waarmee ze zich in 2018 bij het grote publiek kenbaar maakten. Hun mix van Ierse folk-, country-, blues-, bluegrass- en Americana-muziek vormt ook nu weer de basis van de tien eigen nummers die ze op “Reverie” hebben verzameld. Het zestal dat ‘A Murder In Mississippi’ vormt bestaat uit leadzanger en gitarist Leander Nelson Vandereecken, zijn zus Mirthe Vandereecken die meezingt en de percussie verzorgt, mandolinespeler en contrabassist Stijn Bontinck, banjospeelster Lore Heyerick, pianist Dieter Vanhede en violiste Alexandra Van Wesemael. Jonas Everaert trad in de ‘dunk!studios’ in Zottegem op als opnameleider en producer van “Reverie”. Geopend wordt er op dit derde album met het nummer “Black Train”, een naar ‘Mississippi Delta’-blues neigende uptemposong die als eerste single uit deze cd verschijnt en die u hieronder op de tweede video kunt beluisteren. Ook deze nieuwe plaat lijkt weer 100% vrolijkheid, ‘feel good’ en opgewektheid te willen uitstralen in uiterst dansbare folknummers met de fiddle-klanken die u ongetwijfeld aan de traditionele Ierse folkmuziek zullen doen denken. Het nummer “Highfield Lane”, het op de eerste video te horen liedje “Midnight Roller” en “Black Cats Dance In The Barn” zijn daarvan de kenmerkende exponenten. Bijzonder leuk is zeker ook het swingende liedje “Mary Lou”, de door Mirthe prachtig gezongen folkballad “Whirlwind”, het op een catchy melodie gepresenteerde nummer “Banjer City” en de melancholische afsluiter “Bright City Lights” die Leander erg mooi zingt. De meest opvallende song op “Reverie” is echter het 9 minuten durende verhaal dat in de als een ballad beginnende track “Medicine Man” wordt gebracht. Het is een nummer dat na 3 minuten helemaal transformeert in een traditioneel uptempo volkslied dat ons al gauw weer mee wil nemen naar Ierland en zijn historische muziekcultuur. Héél straf dat een volledig uit België afkomstige groep dergelijke nummers kan componeren en opnemen, maar dat is toch wat ‘A Murder In Mississippi” op schitterende wijze heeft gerealiseerd. (valsam)
|